Woensdag avond 4 maart as spreekt  een ex-lijfwacht van Saddam Hoessein, Rasak Avakthi in het Echocentrum in Harderwijk. Hij diende in het leger van Saddam, zat in de gevangenis van Saddam, vocht tegen Saddam, overwoog zelfs een aantal keer om hem te vermoorden.

Rasak (47) is als Koerd geboren in Noord-Irak, dichtbij Kirkuk. Hij groeide op in een gezin met zeventien kinderen. Alleen Rasak, een broer en twee zussen zijn nog in leven. Door de slechte medische voorzieningen voor Koerden zijn de meesten al jong gestorven. ”Op negenjarige leeftijd vertrok ik met ons gezin naar Bagdad.” In 1972 – hij was zeventien jaar – kwam Rasak in het leger van Saddam Hussein. Na de legeropleiding schopte hij het tot commandant. Zijn Koerdische afkomst was onbekend, er werd in ieder geval niet over gesproken.

,,Ik werd gestationeerd in het noorden van Irak, om bij de grens met Syrië en Turkije een militaire vliegbasis te bewaken. Rasak Avakthi heeft een bijzonder getuigenis hoe God hem gered heeft uit de duisternis en bij Jezus heeft gebracht. Hoe Hij gevlucht is via Turkije en uiteindelijk in Nederland kwam. Op veel plaatsen vertelt hij zijn levensverhaal. Rasak was lange tijd een medewerker bij Stg. Gave en bezocht zijn eigen volksgenoten in centra in Nederland.

De Open avond wordt gehouden in het Echocentrum , Melis Stokelaan 91a in Harderwijk in het kader van de maandelijkse werkgroep Evangelie en moslims. We beginnen  om 20.00 uur, daarvoor is er koffie. Toegang is gratis, u mag bijdragen in de onkosten. Voor meer info tel 0341-419207 of info@stichtingecho.nl